Showroomverlichting is zeer belangrijk voor de juiste productpresentatie en het koopgedrag binnen de showroom. Het geeft de bezoeker een impressie van het merk en helpt zo de merkidentiteit te verduidelijken.
In een showroom moeten uw producten er op hun best uitzien. De juiste verlichting is daarbij cruciaal. Uw product en de beleving eromheen moeten kwaliteit uitstralen! Iedere showroom vraagt om andere manieren van verlichten. Er zijn verschillende soorten spots met ieder hun eigen specificaties voor bepaalde producten. Denk bijvoorbeeld aan licht dat, in een textielshowroom, goed de details van een complexe stof kan weergeven. Of verlichting die specifiek zijn bedoeld voor bij passpiegels. Ook kan een vernieuwend lichtplan uw branding ondersteunen door gebruik van bepaalde vormen en kleuren. Bijvoorbeeld met ledlijnen, neon of armaturen die op een bepaalde manier worden toegepast of geïntegreerd worden in presentaties. Om de beste, of meest creatieve, verlichtingsoplossing te realiseren in een showroom is het voor de lichtarchitect belangrijk om zo vroeg mogelijk in het ontwerpproces betrokken te zijn. In de conceptfase van het gehele interieurontwerp kan dan al een integratie ontstaan tussen interieur en licht of zelfs ruwbouw en licht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bouwkundige lichtkoven in wand of plafond.